Pedagogische tact
Op onze school hanteren wij pedagogische tact als onze pedagogische huisstijl. Pedagogische tact of tactvol handelen vraagt een relatie die gekenmerkt wordt door openheid en sensitiviteit voor wat een leerling bezighoudt of voor wat deze nodig heeft, en vertrouwen in zijn wil om te groeien. 'Het goede doen, op het juiste moment, ook in de ogen van de ander'. Dit wordt door leerlingen begrepen. Zo ontstaat wederkerigheid en – vanuit deze relatie – gedeelde verantwoordelijkheid.
Vier aandachtsgebieden
In het professionaliseringstraject Pedagogische Tact (PT) staan vier ‘aandachtsgebieden’ centraal.
-
Pedagogische opdracht. Wat is volgens jou de bedoeling van onderwijs in relatie tot de samenleving? En wat betekent dit voor je rol en verantwoordelijkheid in de ontwikkeling van leerlingen?
-
De leraar is zijn eigen instrument. Inzicht in eigen kwaliteiten en die manifesteren in je handelen.
-
Leerling zien als partner en actor. Kennis van de leerling, perspectief van de ander kunnen en willen innemen.
-
Leraar zijn binnen een team. Een onderzoekende en open houding in het team, werken vanuit een gezamenlijke visie en elkaar als steunbron ervaren.