Kwink
Met ingang van schooljaar 2023-2024 werken wij met de methode Kwink. Dit is een methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL) inclusief burgerschap en mediawijsheid voor groep 1 t/m 8.
'Niemand mag worden buitengesloten. Iedereen mag meedoen.' We leren kinderen op een goede manier met elkaar omgaan en om een ander er op aan te spreken als er wordt gepest. Het onderscheid tussen plagen en pesten moet duidelijk zijn. Een plagerijtje mag, pesten absoluut niet.
Er zijn verschillende factoren die verstorend gedrag, probleemgedrag, bij kinderen veroorzaken en ervoor zorgen dat een groep geen positieve groep is. Eén van de oorzaken voor het vertonen van verstorend gedrag is sociale incompetentie. Dit blijkt een belangrijke voorspeller voor problemen bij de ontwikkeling van kinderen. Om sociaal competent gedrag te kunnen laten zien, heb je sociale vaardigheden nodig. Hier richt Kwink zich dan ook op. De interventie is gebaseerd op de vijf essentiële sociaal emotionele competenties. Deze zijn vertaald naar gewenst leerlinggedrag. De kennis, vaardigheden of attitude bij dit gewenste gedrag worden verworven tijdens de lessen. Kinderen zullen hiervan sociaal competent worden. Door aan te sluiten bij de groepsfases en gestructureerd te werken aan een rijke emotiewoordenschat zal een positieve groep ontstaan.
Verder werken wij schoolbreed met onze drie kapstokregels:
• Voor groot en klein zullen wij aardig zijn.
• We zullen goed voor onze spullen zorgen. Zo zijn ze weer te gebruiken voor morgen.
• Binnen is wandelgebied. Buiten hoeft dat lekker niet.
De methode Kwink sluit hierop aan en zetten we in om de sociaal emotionele ontwikkeling en burgerschap bij onze leerlingen te bevorderen. Deze methode is gericht op preventie en de kracht van een veilige groep. Ook sluit het goed aan bij de principes van PBS (Positive Behaviour Support) die we toepassen:
1. Ontwikkel duidelijke gedragsverwachtingen
2. Communiceer en onderwijs je verwachtingen
3. Herken en bekrachtig gewenst gedrag
4. Minimaliseer de aandacht voor ongewenst gedrag
5. Wees duidelijk en consequent met de gevolgen