Visie op onderwijs aan het jonge kind
Ontmoeten
Jonge kinderen voelen zich thuis op ‘t Zwanenest. Ze leren een goede band op te bouwen met de leerkracht en de andere kinderen. Ze voelen zich begrepen, veilig en gewaardeerd door ieder om zich heen en mogen zichzelf zijn. De driehoeksverhouding leerkracht-kind-ouder speelt hierin een grote rol. De leerkracht heeft nauw contact met ouders (en kinderen). De leerkracht heeft oog voor de kinderen, voelt aan en helpt met geduld daar waar nodig. Daarnaast stimuleert de leerkracht samenspel en samenwerken. Iedereen hoort erbij.
Ontdekken
Jonge kinderen leren door te spelen, op een ontdekkende en onderzoekende manier. We hebben hierbij oog voor de brede ontwikkeling, dus creatief, sociaal, emotioneel cognitief en motorisch. Deze ontwikkeling stimuleren we door een gevarieerd aanbod in een rijke leeromgeving. We werken hierbij met betekenisvolle thema’s en de leerkrachten sluiten aan bij de inbreng en de belevingswereld van de kinderen. Hierdoor zijn kinderen betrokken, geïnteresseerd en kiezen ze veelal zelf waar ze aan/mee werken, passend bij hun eigen niveau. Kinderen spelen met plezier, ervaren dat ze iets kunnen, onafhankelijk van de ander. Zo ontdekken ze hun eigen mogelijkheden en wordt hun zelfredzaamheid gestimuleerd. De leerkracht heeft een coachende rol en biedt de ruimte om de kinderen te laten ontdekken. De zelfstandigheid van het jonge kind speelt hierin een grote rol. De leerkracht biedt de ruimte om het jonge kind fouten te laten maken. Het kind leert zo om door te zetten.
Ontwikkelen
In een veilige en uitdagende leeromgeving, waarin afspraken en routines zorgen voor een stuk voorspelbaarheid, krijgen kinderen de ruimte om zich te ontwikkelen. Deze ontwikkeling wordt door de leerkracht gestimuleerd door kinderen ook uit te dagen om een stap verder te zetten (zone van naaste ontwikkeling). Jonge kinderen zijn erbij gebaat dat we ons met hen verbinden en hun spel verrijken. Leerkrachten spelen daarom regelmatig voor en mee, zonder het spel te onderbreken. Samen met het kind gaan we op onderzoek naar de best passende context en materialen. Doel hierbij is het aanleren van nieuwe vaardigheden en eigenaar worden van je eigen leerproces. Dit stimuleert hun zelfvertrouwen en intrinsieke motivatie om zich verder te ontwikkelen.